Reis mee met Marike & Tom

Noord Vietnam - Sapa

We gaan de bergen in, naar Sapa. Sapa ligt op 1600m hoogte in het noord-westen van Vietnam, tegen de Chinese grens aan. Deze strreek staat bekend om de diverse bergstammen en hun kleurige klederdracht. We nemen de nachttrein en delen de slaapcoupe met 2 sportieve dames van 70 uit Perth, Valerie en Merle. Zij hebben dezelfde tour geboekt, dus komende dagen trekken we gezamenlijk op. Wij komen net van Perth dus gespreksstof genoeg. Wanneer we s’ochtends aankomen wacht onze enthousiaste gids, Quyet, ons op. Vervolgens hebben we nog een busrit de bergen in. Wanneer we uitstappen schrikken we van de temperatuur, het is erg koud. We zijn toch in de tropen? We hebben een eenvoudig maar verder prima hotel aan de rand van de stad met een prachtig uitzicht. Het bijzondere aan dit hotel, maar ook aan andere hotels en restaurants, is dat ondanks de kou er geen verwarming aanwezig is. Het personeel loopt overal met de winterjas aan. Wel hebben we in de kamer een open haard(!), maar het leek ons niet zo verstandig om deze aan te steken.

Onderweg hadden we ze al gezien, de Hmongs en wel de zwarte Hmongs. Deze bergstam heeft een zwarte klederdracht (daarnaast zijn er nog de rode Hmongs en de bloem Hmongs). Deze bergstammen komen oorspronkelijk uit China en hebben hun eigen cultuur behouden. S’middags maken we een wandeling naar een Hmong dorp, Cat Cat. Ondanks dat het wel toeristisch is geworden krijgen we een indruk hoe deze mensen leven. Het is nog erg eenvoudig en zelfs bijna middeleeuws te noemen. Er wordt gekookt op open vuur en de vloer is van aangestampte aarde. Wel staat er een nieuwe LCDTV (?). Het landschap is ondanks de lage bewolking adembenemend. In de zomer met een heldere lucht en de groene rijstvelden moet helemaal prachtig zijn. In de bergstreek waar wij zaten wordt pas in mei de nieuwe rijst geplant.

S’Avonds op de lokale markt toch maar een lange broek gekocht. Een broekie van niks maar toch uitgebreid onderhandelen. Er is geen paskamer maar ik wil hem toch passen. Een broek die niet past hebben we niks aan tenslotte. Het ter plekke omkleden op de markt wekt veel hilariteit op bij de jonge verkoopsters. Ze liggen dubbel. We kunnen helaas niet verstaan wat ze zeggen. Enfin, broek past.

De volgende dag gaan we naar de rode Hmong (het programma is mooi opgebouwd) In een dorp vererop worden we verwelkomd door de dames. Onze gids had al gezegd: als je niets kopen wil zeg dan: “No shopping today”. En dat werkt, althans in het begin. We drinken een kopje thee voor we weer terug gaan en dan blijkt de hardnekkigheid van Hmong verkoopsters. Marike koopt een tasje en het kost eigenlijk ook niets. S’middags vrij en de lokale markt bezocht om wat foto’s te maken. Marike had kleine versierde sleutelhangers gekocht en die aan haar oorbellen gehangen en deed zich zo voor als een soort polder-Hmong. Groot succes, overal werd ze aangehouden en de Hmong kwamen niet meer bij. Door deze afleidingstruc kon ik mooi foto’s maken.

De laatste dag van ons verblijf in de bergen verlieten wij Sapa en bezochten we de markt in Bac Ha, een stadje 60 km verderop. Hier kopen en verkopen de Bloem Hmong hun spullen. De klederdracht van de bloem Hmong is de meest uitbundige. Zie de foto’s. Lopend op de markt waan je je een beetje in de middeleeuwen, de restaurantjes met ruw houten bankjes en het koken op open vuur. Wat er in de pan gaat zag er minder smakelijk uit.

S’avonds weer de nachttrein in. Deze trein is een stuk minder dan die we op de heenweg hadden, ronduit smerig. Enfin, ook dat overleef je. S’ochtends komen we rond 5u aan in Hanoi. De markten die we onderweg passeren zijn al druk. Vanaf het station moeten we een taxi nemen naar het hotel. De taxichauffeurs staan al klaar en willen het liefst gelijk je begage afnemen. Maar dat gebeurt zo maar niet. Omdat de chauffeur geen prijs wil noemen gaan we naar zijn buurman en komen tot een redelijke prijs. Maar dat pikt chauffeur 1 niet en begint op chauffeur 2 los te meppen, de ATV is er niks bij. Wij besluiten door te lopen en nemen verderop een taxi. Wanneer we aankomen bij ons hotel is alles donker. We hadden geen ontvangstcommitee verwacht, maar wel gehoopt dat we naar de kamer konden. Even later zie ik een bel. Het personeel wat bij de receptie op de grond slaapt doet open en we mogen naar binnen. Helaas is er nog geen kamer vrij en we moeten dus wachten. Wel mogen we in de ontbijtzaal (waar ze ook s’nachts hun scooters parkeren) wachten. Na een ontbijtje ga ik de stad in het duurt mij te lang en maak nog wat foto’s van het straatleven in Hanoi (het is net de set van ER, alles loopt doorelkaar). Bij terugkomst is de kamer klaar en blijken we zelfs de mooiste kamer te hebben.

Hiermee is ons verblijf in Hanoi afgelopen, we gaan naar Hue, de voormalige keizerlijke stad in het midden van Vietnam

Marlies

Wat een geweldige belevenis weer...het zal straks wel saai zijn in Nijkerk!
Hier regent het weer, het is 1e paasdag, dus wij eten eieren (dan weet je tenminste wat je eet!)
Wachten weer met spanning op jullie volgend verhaal.
Groetjes, Marlies en Ap

jolan

ik geniet erg van jullie verhalen en de foto's. Zo herkenbaar allemaal. Ik vond Sapa echt schitterend, wat een mooie natuur. Kwam daar helemaal tot rust.
Op naar Hue. Is m wel geweest maar ik was toen al naar huis. Dinsdag ga ik weer aan het werk na 7 weken. Loop nog wel met 1 stok en ga 2 keer in de week naar fystio.
Zet hem op jongens.
Kus Jol en M

edith

Blijf jullie op de voet volgen. Wat een belevenis! Zo kom je er pas achter hoe goed wij het hebben, tenminste in onze ogen.... Alles gaat hier eindelijk weer lekker. Na een veel te lange winter, schijnt het zonnetje hier weer volop en het leven is weer mooi. Geniet maar volop van jullie once in a lifetime experience!!! Liefs, Edith

Bianca

Leuk om jullie verhalen te lezen en ik zie Tom dat je foto-talenten goed tot z'n recht komen, erg mooie foto's :). Hier bij de RVG gaat alles zijn gangetje, vorige week afscheid genomen van Martin (kijk op www.hetluktwel.nl) en de kust (lees infra) is en blijft 'secure'.
Nog veel mooie avonturen! groet, Bianca

Heijo

Tom, naast het genoemde foto talent bezit je volgens mij ook literaire talenten. Misschien een idee om de verhalen te bundelen? Leuk op deze manier jullie ervaring mee te beleven. Met skigroet, Heijo

Hans en Mineke

Wat een lekker leven hebben wij toch in Nijkerk. Ons bed staat altijd klaar en er staan geen scooters in onze slaapkamer !!

Heel veel plezier gewenst vanuit een lente achtig Niekark !

groetjes !

Valerie Landgrebe

Were we in the same country as you? Your photos are so vivid that mine seem to have been taken elsewhere! So good to have met you both and I look forward to continue reading your Webpage, as well as some other communication. We arrived home on 5 April, very tired. I am still trying to find some energy and it is now 5.00pm on Thursday 8th. Warm Regards. Valerie

Cees en Mina

Hallo Buurtjes
Prachtig om al die belevenissen van jullie te volgen. Wij zijn net terug uit Gran Canaria, heerlijke week gehad.
Hier in Nijkerk gaat alles goed. jullie huis staat er nog.
Heel veel plezier gewenst, we volgen jullie verslag met belangstelling

edith

Lieve Marike, Het was je verjaardag! Alsnog VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG...
liefs, edith

Truusje

Alles stabiel he, ik hoop, dat jullie nu snel weg kunnen uit Hanoi. Gisteren stond ik met meta, maritha, nienke en linda op de rommelmarkt, dat was heel leuk. San kwam ook nog even langs en we hebben op jou geproost, Marieke, want we zijn blij, dat je nog bij ons bent. Kom maar gauw, want i love you and tommy too en dan gaan we er voor he.We gaan je allemaal helpen. Teddy en Marion hebben al een paar keer gebeld vanuit Spanje, hoe het met je is. Lief he. Dikke kus vanuit Amersfoort. Bo gaat al lekker naar buiten en heeft vandaag (zondag) tonijn gegeten. Dat krijgen ze ieder weekend. smullen hoor! xxxx doei doei.

Marlies

Hoi Tom en Marike,

Ik doe het maar even zo...wij willen jullie heel veel sterkte wensen, we denken elke dag aan jullie en worden op de hoogte gehouden door sms-jes van Sanna. Hopelijk kunnen jullie nu snel met een vlucht mee, want je kunt maar beter hier in een ziekenhuis liggen..
Dikke kus van ons

Wenche

Lieve Tom en Marike,

Ik wilde even jullie reisavonturen 'bijlezen' maar ik las enigszins verontrustende reacties. Is alles goed met jullie?? Ik kon zo snel jullie emailadres niet vinden dus even via deze weg.

Liefs Wenche

Lieverds

Ook hier wilde ik even "bijlezen" en ik lees iets over een ziekenhuid! Heb geen idee wat er met jullie aan de hand is. Heb geen telefoon nummer van Sanne of Anouk. Wil je me even laten weten dat alles goed met jullie is?
Liefs,
Edith