Reis mee met Marike & Tom

Hanoi, Vietnam

Hanoi, 30 maart. We vertrekken nu vanuit Hanoi naar Hué, in het midden van Vietnam. We gaan met het vliegtuig en moeten weer lang wachten (lang leve de trein) en dus een mooi moment om onze weblog bij te schrijven.

S’avonds 20 maart komen wij aan vanuit Hong Kong in Hanoi, Vietnam. In Vietnam hebben we een trip geboekt bij Vietnamonline. We worden daarom afgehaald van het vliegveld in Hanoi. We zijn niet de enige die afgehaald worden. Overal zien we chauffeurs met namen van hun gasten staan. Na effe speuren ontwaren wij iets wat op onze namen lijkt: Pick up Tom Oversdens . Onze beide namen zijn voor het gemak samengevat.

In Hanoi hebben we een hotelletje in het oude centrum, een wirwar van smalle straatjes. S’avonds drinken we nog even een biertje op een lokaal terrasje. Hier wordt direct uit het vat getapt, kosten: 4000 dong oftewel 16 cent. De terrassjes hier zijn heel bijzonder, je zit op hele lage stoeljes aan hele lage tafeltjes. Wanneer we s’avonds in bed liggen, blijken we naast een discotheek te zitten: boem, boem, boem (geen 3-kwarts maat), lampen en ramen trillen mee. Gelukkig maken ze het hier niet laat en hebben er verder geen last van.

De volgende dag Hanoi verkend. Vietnam heeft zich de laatste decennia snel ontwikkeld (na China de snelst groeiende economie). Deze ontwikkeling heeft ook zijn keerzijden, de fiets is ingeruild voor scooters. Hanoi heeft 10 milj. Inwoners en de helft daarvan heeft een scooter en deze rijden allemaal door onze wijk, althans zo lijkt het. Oversteken is een onderneming met gevaar voor eigen leven. Verkeersregels lijken niet te bestaan en zebrapaden worden genegeerd. Dus we doen maar net als de Vietnamezen. Hand op steken en gaan en vooral niet aarzelen. Meestal lopen we met de ‘locals’ mee.

We bezoeken het gevangenismuseum Hoa La. Vroeger was dit een gevangenis en in de tijd van de Vietnamoorlog noemden de Amerikanen dit Hanoi Hilton. Toch krijgt de Franse periode hier de meeste aandacht. Het geeft een goed beeld hoe politieke gevangenen door de Fransen werden gemarteld en vermoord. Een guillotuine getuigd hiervan.

Halong Bay

S’maandags schepen we in voor een 2-daagse boottocht op een jonk door de Halong Bay, ongeveer 150 km. oostelijk van Hanoi. Er zijn meer toeristen met dit idee en het is erg druk in de haven. Gelukkig is onze boot niet vol. We hebben een mooie hut. Eenmaal ingescheept schuiven we aan voor een 10 gang(etjes) lunch. Prima voor elkaar!

Het schitterende Halong Bay, op de erfgoedlijst van de Unesco, bevat meer dan 2000 kalk- en dolomietbergen welke stijl uit de zee oprijzen. Het is een indrukwekkend gezicht. Het is helaas wat mistig, dus het uitzicht is beperkt. Onderweg bezoeken we een op 1 van de bergen een enorme grot. Helaas lijken alle boten het zelfde programma te hebben en het is dus erg druk in de grot en we moeten file lopen op de aangelegde paden door de grot. Het gebeuren doet ons meer denken aan de ‘stille omgang’ en we vragen ons af waar we de bloemen moeten leggen. Onze gids blinkt niet uit in geologische kennis en kan weinig uitleg geven. Wel geeft hij blijk van veel fantasie. In de grillige vormen van de stalagtieten en stalagmieten ziet hij het hele dierenrijk voorbij komen: “Look a snake”, “look a turtle”.

S’middags leggen we aan bij een eilandje. Hier kun je naar een uitkijkpunt klimmen (400 treden, conditie is niet meer wat het is geweest) en heb je vervolgens een schitterend uitzicht over de baai (zie panorama foto op de 1e pagina). Eenmaal beneden gekomen is er een schip met boedistische monniken aangekomen. Op het strandje van het eiland wordt een ceremonie gehouden, voor ons niet helemaal helder waar het omgaat maar wel bijzonder om te zien.

De volgende dag is het weer nogal treurig, het regent en het zicht is heel beperkt. Na s’ochtends met een klein bootje via een soort grot een afgesloten baai met apen bezocht, erg mooi.

Daarna terug naar de haven en we hobbelen over de slechte wegen terug naar Hanoi.

In Hanoi hebben we nog een vrije dag voor onze volgende trip naar de bergstammen in het noorden van Vietnam. We gaan met de taxi naar het Ho-Chi-Minh museum en mausoleum, maar beide zijn helaas dicht. Teruglopend passeren we het oorlogsmuseum. Ook hier krijgt de strijd tegen de Franse onderdrukking de meeste aandacht. Uit de Vietnamoorlog zien we buitgemaakte tanks, vliegtuigen en ander oorlogstuig.

S’avonds lekker eten in Little Hanoi, inmiddels ons favoriete restaurant in onze buurt. We zijn inmiddels heel bedreven in het eten met stokjes.

Foto's volgen....

jol

Wat leuk om dit te lezen. Spreekt natuurlijk vooral enorm aan omdat wij er ook zijn geweest. Zelfs het eettentje Little Hanoi kennen wij. Zat ook vlak bij ons hotel. Halong Bay is volgens mij altijd druk en ook wij hadden niet het mooiste weer. Jammer dat het Mausoleum gesloten was. Wij vonden het zeer indrukwekkend. Zijn jullie nu al in Sapa geweest???
Goeie reis maar weer.
Dikke Kus Jol en M

Anouch

hoi mam en tom,

Wat een mooie foto's en verhalen! Echt een hele andere wereld, prachtig. Zijn jullie al uitgeput of is het wel te doen?
hier alles goed, kusjes (ook van zus en zo, haha!!)

Henk

Dag Tom, Marike.

Het ziet er weer prachtig uit. Jammer dat het in Halong Bay mistig was. De foto's van de Parfum Pagode doen me denken aan Lourdes, ook zo druk met bedevaartgangers en winkeltjes waar religieuze snuisterijen verkocht worden. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Morgen (1 april) ga ik de Ardennen in en het gaat sneeuwen - geen grap!

Truusje

Wat een verhalen allemaal. Ik lees ook van Hong Kong. Zo groot, zo hoog. Kun je je voorstellen, hoe ik toch even in paniek was, toen ik de hele groep kwijt was? Ik dacht, ik kom hier nooit meer uit en ik zag alleen maar chinezen, logisch! Toch is het allemaal weer goed gekomen en zit ik met drie katjes gewoon weer in Amersfoort. Liefs. Truus.

Rieneke

Hoi Marike en Tom
Wat een leuk verslag weer en mooie foto's. Hebben jullie ook al een lekker hondebiefstukje gegeten?
En Marike heb je al een E-book uit? Het lijkt me dat je daar niet zo aan toe komt.
Hier is alles goed.
Groetjes en goeie reis voor de volgende etappe.
Riene