Reis mee met Marike & Tom

Alice Springs

Alice Springs, 14 maart

Donderdag vertrekken we naar Alice Springs, midden in de Red Centre. Hier noemen ze het grote middengebied de Red Centre (vanwege de rode, ijzerhoudende aarde). Vanuit het vliegtuig verdwijnen geleidelijke de geel-bruine landerijen, om plaats te maken voor een bizar rood landschap. Wanneer we Alice Springs naderen verbazen we ons hoe groen het hier is. Sterker nog, we hebben het in Australië nog niet groener gezien. Een ‘local’ weet ons te vertellen dat er voldoende water is in AS. In tegenstelling tot andere gebieden in Australië zijn hier geen water restricties.

We zitten in een Lodge iets buiten Alice Springs. In de bijbehorende supermarkt doen we onze boodschappen en zien we voor het eerst de lokale Aboriginals. Ze zien er erg armoedig uit en halen voornamelijk drank, cola en fast-food. Met de drank zitten ze in de uitgedroogde Todd River. Het is een droevig verhaal met de Aboriginals. In de stad zelf komen we ze ook veel tegen. Als zombie’s sjokken ze in veelal vervuilde kleren en op blote voeten door de stad. Door hun ongezonde levensstijl is het sterftecijfer hoog en worden ze gem. niet ouder dan 57. Velen lijden ook aan diabetes.

In Alice Springs hebben we helaas te weinig tijd om Uluru oftewel Ayers Rock te bekijken. Uluru ligt nog 500 km buiten Alice Springs. We willen in de 2 dg een wat zien van de Aboriginal cultuur en van de natuur in de omgeving. De tours naar Aboriginal sites worden niet meer gedaan. Volgens de receptioniste willen de lokale Aboriginals hun cultuur niet delen met vreemden. Wel doen we nog een hele mooie dagtocht door de McDonnel Ranges. We zien prachtige vergezichten, plaatsen waar de Aboriginals oker (lichaamsversiering) vandaan haalden, en diepe gorges. We hebben erg veel last van muggen, maar daar heeft onze gids een oplossing voor. Aan het eind van de dag kunnen we zwemmen in een meertje. Wanneer we er aankomen komt er net een slang, een Kings Brown, een van de giftigste van Australië, uit het water. De animo om te zwemmen wordt iets minder.

S’Avonds ontmoeten we Angelo en Hilda, 2 active 60+-ers. Zij maken ook een uitgebreide toer door Australie. De volgende dag bezoeken we de Royal Flying Doctor Service en het Reptile Centre. Onze vriend van gisteren lag er ook. Ik maak nog een fietstochtje door de stad en omgeving. Overal zie je groepjes Aboriginals in de parken en rivierbeddingen zitten. Met hun drank lijkt het of ze altijd wat te vieren hebben, maar niet heus.

Met Angelo & Hilda gaan we lekker Thais eten en sluiten hiermee ons bezoek aan Alice Springs af. Morgen vertrekken we naar Perth, waar we onze trip door Australië en het eerste deel van onze wereldreis afsluiten.

Marlies

Zo te lezen komen jullie tijd tekort..! Hebben jullie nog meer enge beesten ontmoet?
Veel plezier weer verder!

groetjes, Marlies en Ap

jolanda

Jezus jongens wat vliegt de tijd. Gek dat de eerste maand er alweer bijna opzit. Blijft heel leuk om jullie verhalen te lezen. Zet hem op en veel plezier in Perth.
Liefs Jol en Martin

Bert Kloor

Tom & Marike geniet ervan.
Evelyn en ik lezen s'avonds alle verhalen en sommige denken herkennen we van de tijd dat we zelf in Australie waren.
Dennis en ik redden ons prima, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Bert Kloor

denken = dingen

Jetze

Hee Tom en Marike! Wat maken jullie veel mee zeg is wel ff wat anders dan 2 weken Griekenland:p. Ook erg leuk om al die foto's te zien. Francien en ik vroegen ons af of de golfkarretjes op waren aangezien marike op de fiets op de golfbaan op de foto staat;-). Wel goed dat jullie je skills een beetje bijhouden dan kunnen we als jullie weet terug zijn weer gaan golfen. Bedankt voor de kaart, dat vond ik erg leuk!
Heel veel plezier nog!
Liefs Jetze

Wenche

Hey collega globetrotters!!! Leuk om iets van jullie te horen. Heel herkenbaar het verhaal over Alice Springs en de aboriginals! Wordt wel weer tijd voor een update :-) want jullie hebben net als ik niet stil gezeten! Wat vliegt de tijd! Heb inderdaad een sponsor gevonden voor een weekje extra :-) Ik moet trouwens ook mijn site updaten, ben inmiddels in Byron Bay. Veel reisplezier nog!! En ook ik blijf jullie volgen.
Liefs Wenche